Ett litet pensionat vid muren

Gullan och Michael har varit på besök. De har turistat runt i Beijing, provat på olika shoppingställen, varit på museum och självklart umgåtts med oss. Barnen, Ulf och jag har ju vår vardag som pågår oavsett gäster, men till helgen ville vi hitta på något speciellt tillsamans. Med hjälp av vår lärare i kinesiska hade vi bokat ett pensionat i en by bredvid Mutianyu. Det är en del av muren som Gullan och Michael inte hade besökt tidigare.

Vi hade hyrt en chaufför som tog oss upp till det lilla pensionatet. Huset var byggt som en hutong med en innergård där det fanns en damm samt kryddplantering. Värdparet pratade ingen engelska så det var bara att göra sig förstådd på kinesiska. Vi talade om att vi ville ha middag klockan sju och fick för en billig summa skjuts upp till muren.

Väl uppe vid muren tog vi oss upp till linbanan. Några bärare erbjöd sig att hjälpa Gullan upp till banan i en bärstol. Men de började på priset 1200 RMB och när de väl var nere vid 100 så var vi nästan uppe och inte intresserade.

Här är Ulf och Michael utanför pensionatet.

Vi fick åka med en liten buss utan stolar upp till muren. Miriam sitter på en liten pall.

Efter att äntligen ha kommit upp till linbanan ser vi till vår förvåning att just i denna vagn satt Bill Clinton när han var på muren 28 juni 1998.

Muren är alltid lika sagolik. Vi vandrade ett par kilometer och förundrades. Denna gång var det inte lika varmt som i somras.

Alfred beundrar utsikten.

Även denna gång åkte vi bob ner. Det var vansinnigt kul!

På kvällen kom värdinnan och visade mig ett papper med tecken. Jag förstod att det var maträtter som jag kunde välja mellan. Men jag fattade ju ingenting. Hon tog med mig ut på innergården och visade på dammen med fisk. Jag nickade och sa att hon kunde överraska oss med maten. På bilden ser ni när värden fångade upp vår fisk som han sedan grillade.

Maten var fantastiskt. Vi fick in rätt efter rätt och allt var mycket fint lagat. Till detta drack vi öl och läsk. På kvällen började det att bli kallt, men i allrummet satte de på värmen. Det finns inte så mycket att göra på ett litet pensionat. Men vi spelade kort, blev bjudna på sprit från värden och åt svenskt godis.

Det var spännande att få vara med en kinesisk familj.

När det var dags att sova hade vi tre olika rum. Ulf, barnen och jag skulle ha en traditionell säng av sten där man eldar under den så att det blir som att sova på en kamin. Det skulle vara lite för hårt för Gullan så Gullan och Michael fick varsitt rum med riktiga sängar. Deras rum var dock utan värme. Vilken upplevelse! För oss en stenhård men varm natt och för Gullan och Michael en mycket kall natt.

Ulf och jag vaknade vid sex-tiden och tog en promenad. Det var ljuvligt att gå omkring i den tysta byn och höra enstaka hundar skälla. Väl hemma och en bra stund senare var det dags för frukost. Det var kinesisk frukost. Vi tror att det var soyamjölksvälling och någon slags majsvälling samt en risrätt med kött. det var annorlunda och mycket gott. Soyamjölksvällingen smakade som kolamjölk.

Innan chauffören skulle köra hem oss hann vi med en utflykt till. Vi tog en bil till Hongluoparken. Det är ett buddistiskt tempelområde med vacker natur och strövmöjligheter. Vi vandrade runt i parken och stötte bland annat på dessa stenfigurer i skogen. Det fanns flera hundra av dem. Alla hade röda mantlar på sig och ingen såg likadan ut. Vi tänkte att det kanske var gravar.

I parken fanns också en slags bergochdalbana som man kunde ta. Vi åkte upp och ner för hela berget. Förut fick man köra vagnen nerför berget själv men nu satt vi ihop flera stycken coh en förare tog oss ner för berget. Troligtvis hade det hänt för många olyckor.

Efter att ha vandrat i parken tog vi lunch i restaurangen utanför i väntan på chauffören som skulle ta oss tillbaka till pensionatet.

Väl framme vid pensionatet stod det poliser utmed hela vägen. Det visade sig att några höjdare från Europa/Asien-mötet skulle upp till muren. En stund efter att vi hade åkt stängdes hela vägen av för att höjdarna skulle komma fram på ett bra sätt.

Det var en lyckad upplevelse.