Skolstart!

Den 28 augusti borjade skolan. Barnen hade svart att somna kvallen innan och var alla mycket nervosa. Det ar inte sa latt att ga in i ett klassrum med manga elever och inte kanna nagon.

Klockan 9.00 var det samling i klassrummen. Vi gick forst upp till Edvins klassrum. I hans klass gar det 9 elever. Han och en flicka ar nya for terminen. Klassen har tva froknar som bagge ar nya for aret.

Nasta stopp blir i Alfreds klassrum. I ett horn ar det tva soffor. I ena soffan sitter det 5 tjejer och i den andra sitter det 4 killar. Alfred satter sig mitt bland killarna. Alfred ar den enda som ar ny.  Froken Ninni har jobbat pa skolan i 2 ar.

Till sist kommer vi in i Miriams klassrum. Har gar det 11 elever. Dar ar tva froknar.

Foraldrar fick vara med en stund. Sedan blev vi utskickade pa garden for att fika. Da var det min tur att kanna mig bortkommen. Alla foraldrar star i grupper och pratar. Lite forsynt tar jag te och forsoker se ut som om jag passar in. Till slut ser jag nagra kanda ansikten och ansluter mig till en grupp.

Storre delen av dagen star jag i ett horn pa skolan. Barnen ville att jag skulle finnas nara men inte i klassrummen. Jag kanner mig nervos och kan knappt ata nagot. Skolan ar viktig och framfor allt det sociala. Att vara trygg i en grupp och kanna att man ar en fullvardig medlem av den konstellationen ar en forutsattning for larande.

Halv tre ar skolan slut och jag far hem tre nojda men trotta barn som kanske kan tanka sig att ga dit dagen darpa igen.

Som ny tror man alltid att alla redan kanner varandra och ser enbart hur manniskor ror sig i grupper och bestammer traffar hit och dit. Sa ar det ju sjalvklart inte men jag tror att de flesta kan kanna igen sig i den kanslan.

Dagen darpa var det lika nervost. Men det gick bra. och det basta var att efter skolan traffar vi en granne vars barn gar pa den internationella skolan i omradet. Hon kom for att mota upp oss och bjuda hela hogen pa fika. Vilken perfekt avslutning pa veckan och skolstarten! Nu var det vi som fick ga i en grupp och ha bestamt traff.

Tank pa det alla ni som nu i skolstarten fick nya klasskompisar i barnens klasser. Det ar mycket uppskattat att bli inbjuden.

Jag har redan planerat att bjuda in nasta familj som kommer ny.



Alfred och Miriam pa vag till forsta skoldagen.

/Ingeborg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0