Förbjudna staden



När vi får gäster hit kan vi inte följa med de på allt som ska göras under deras vistelse i Bejing. Men är det saker vi inte gjort ännu är det roligt att uppleva det med besökande. Vi hade ännu inte varit innanför murarna på Förbjudna staden, så när Maria från Vallentuna kom hit passade vi på att undersöka detta ställe.

Personligen tycker jag inte att det är så mycket att se, byggnaderna är ganska tomma. Självklart är det väl värt ett besök men för att få ut det mesta av besöket kan det nog var bra med en guide. Vi tog ingen guide men väl en audioguide. För 40 yuan samt 100 yuan i deposition kan man få en på svenska. Det tyckte barnen var kul. De sa dock att det var svårt att berätta vad som sas för språket lät annorlunda.

Men området och platsen lockar till tankar hur det var att leva här utan en aning om hur det var utanför murarna. Det är också fascinerande att veta att Förbjudna staden var den högsta byggnaden i Beijing när allt begavs sig. Jag tyckte bäst om parken i ena änden.



Utanför ingången och som ni ser är Alfred är på väg att göra v-tecknet.




Edvin utanför salen med med en kungatron. Hade jag lyssnat på audioguiden kunde jag nog berättar mer.




Ett stenmonument i ena änden av staden.

Innan vi åker hit igen ska vi nog se filmen "Den siste kejsaren" för att få inspiration och sedan ta en guide eller en audioguide till alla.

Idag är Maria vid muren och jag håller på att plugga kinesiska (eller borde i alla fall).

/Ingeborg

Kommentarer
Postat av: Kristin

Jag tyckte också trädgården i ena änden var höjdpunkten. Men det var ju så förtvivlat varmt när jag var där att jag var nära att svimma innan det var klart. Solen gassade ju på de öppna torgen och typ ingen skugga alls. Jag slogs också av de fantastiska namnen på allt. Jo, jag kände också att jag ville se om Den siste kejsaren när jag varit där inne.

2009-03-02 @ 09:02:35
URL: http://kristinblom.wordpress.com
Postat av: ingeborg

Jag skulle önska att det hade varit lite varmare när vi var där. Våren har ju börjat så vi hade inte vinterkläder och det var fint väder ute, men innanför murarna var det kallt och jag frös om händerna.



Idag stoppade jag faktiskt undan dunjackorna och hoppas att jag inte behöver ta fram dem förrän till vintern.

2009-03-02 @ 09:39:58
Postat av: Eva Waller

Hej på er!

Nu blev jag ännu mer sugen på att hälsa på... tänk att besöka en kinesisk montessoriskola. Det vore verkligen häftigt. Hur har det gått för er? Är det klart att barnen får börja eller pågår förhandling?

Ha det bra, allt gott till er!

Kram, Eva

2009-03-09 @ 22:44:38
Postat av: ingeborg

Inget är klart. Förra veckan var de på intervju. En dam på skolan frågade dem vad de tyckte var roligt i skolan och så vidare. Finns det plats att erbjuda får de komma en dag på besök alla tre och "prova" på arbetssättet. Först därefter får vi ett definitivt ja eller nej.



Vi får väl se..

2009-03-10 @ 14:30:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0