Sushi - en fröjd för ögat och gommen

Jag har gjort en helomvänding. Sedan jag upptäckte sushin här i Beijing för ett par veckor sedan har jag ätit denna rätt ett antal gånger. Så när vi för ett tag sedan skulle ha gäster bestämde vi oss för att ta catering med sushi. Restaurangen ligger nära River garden. Miriam, Lova och jag tog en promenad för att höra vad de kunde erbjuda. Min kinesiska är inte tillräcklig för att förstå exakt vad de sa och vår gemensamma engelska lämnade också lite att önska. Men efter lite skratt och gester hade jag bokat mat till lördagskvällen. Jag hade också förstått att jag behövde ett bord där maten skulle framdukas.



Miriam hittade denna stay utanför restaurangen. På vägen hem köpte vi snacks och ingredienser till efterrätt. Nu var vi redo för gäster.

Vid femtiden knackar det på dörren och två kockar från restaungen dyker upp. De dukar upp mängder med ingredienser i köket. Våra gäster kommer en stund senare. Vi bjuder på vin och tänker att om en halvtimme är nog maten klar. När jag kommer ut till köket står kockarna där och väntar. De har inte gjort något. Gästerna är mycket duktiga på kinesiska så de får hjälpa mig att kommunicera. Det visar sig att de väntade på att vi skulle sätta oss och vi väntade i andra rummet på att allt skulle vara klart. Sådana missförstånd det kan bli när språket inte är gemensamt. Om jag inte hade gått ut i köket, kanske vi fortfarande hade väntat på maten.



Inför våra ögon skapade dessa konstnärer fantastiska sushibitar. Medan vi satt till bords och njöt fylldes faten på med den ena rullen vackrare än den andra.



Det var lyxigt att sitta till bords och ha två kockar som serverade nylagad mat.



Av sushi blir man behagligt mätt. När kockarna hade gjort alla rullar städade de efter sig och åkte hem. Vi andra fortsatte kvällen med efterrätt och trevligt sällskap.




Barnen fick lasagne med möjlighet att smaka sushin om de ville. Edvin, Alfred och Miriam smakade inte men har nu senare provat lite grann. Ni ska se att när vi kommer hem från Kina är de också övertygade sushiälskare.



I min kinesiskagrupp har vi en japanska som på senaste lektionen bjöd på hemmagjord sushi. Hon har lovat att om ett par veckor lära oss laga japansk mat. Hennes rätter var helt vegetariska. Hon menade att hemma gör man så medan sushi med fisk och skaldjur äter man på restaurang.

Tänk vad det är roligt att upptäcka något nytt!

/Ingeborg

Kommentarer
Postat av: Kristin

Inte nog med att det såg supergott ut, vad coolt med kockar som kommer hem och lagar till maten medan man sitter till bords!

2009-03-20 @ 08:46:26
URL: http://kristinblom.wordpress.com
Postat av: Helena Törnkvist

Hej på er!



Längesedan jag läste er blogg, men nu har jag uppdaterat mig litegrann. Verkar som ni har det finfint! Vi har börjat fundera på Beijing till hösten. Våra vänner Anders och Linda ska stanna ett år till, så det vore jättekul om vi kunde göra slag i saken och passa på att hälsa på Kina-familjerna!

Många hälsningar från Stockholm & KTH,

Helena & familjen

2009-03-21 @ 21:42:13
Postat av: ingeborg

Välkomna!

2009-03-22 @ 00:27:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0