Valborg!

Idag kom äntligen värmen! Barnen är lediga från skolan. Jag var bjuden på lunch hos min kompis Anette. Här är några bilder.

Säsongens första dopp! Barnen lekte i trädgården och i poolen.

Vi andra njöt av värmen.

Det bjuds på fantastisk mat; fisk och färskpotatis med sparris.

Nu ser vi framemot en långhelg med fortsatt fint väder. River gardens utepool öppnar i morgon och kanske det blir ett dopp även för oss vuxna.

Första maj började med frukost i trädgården. Härligt!

Earth day

Den 22 april var det Earth day och det uppmärksammades på barnens skola med en stor föreställning för alla föräldrar.

Miriam med fokus på läraren som skulle ge tecknet när de skulle börja recitera. De hade övat in en lång ramsa om återanvändning, samt en sång.

Till min förvåning gick Edvin fram på scenen och presenterade hela showen. Han hade inte berättat att han skulle vara konferencier. Tänk att han kunde hålla en sådan sak hemlig?!

Han såg inte nervös ut alls. Efteråt fick jag reda på att fröken hade gett honom uppdraget precis innan föreställningen.

Nästa förvåning kom när Alfred spelade flöjt inför hela publiken. Det hade inte han heller sagt.

Så här glad blir man när man får se ett känt ansikte bland publiken efter en lyckad show.

Rutiner och system kring återvinning har inte kommit lika långt i Kina som i Sverige. Det slängs mycket och ofta rakt ner på marken. Eleverna bestämde inför Earth day att skolan skulle göra sitt på den fronten. Nu kan vi alla ta med våra plastsaker, glas, papper och kartonger till skolan där det sorteras. Varje vecka hämtas det upp av en lastbil som kör skräpet till ett återanvändningsställe. För detta får skolan pengar som används till att plantera träd. Dessutom bestämde eleverna att alla papper som ska till föräldra från och med nu enbart kommer elektroniskt. Vilket bra initiativ!

Guilin

Nyligen åkte vi med våra vänner Hans och Maja-Stina till Guilin över en långhelg. Det är det område som är känt för sina vackra "sockertoppar". Här är lite bilder från resan.

Hotellet låg strax utanför staden Yangshuo. Vägarna var allt annat än jämna den sista biten fram till vårt boende. Hotellet drivs av ett holländskt par som av lite märkliga skäl hamnat i området.

Mysigt ställe.

Första dagen blev det en promenad i de vackra omgivningarna.

Som sagt, med på resan var våra fd grannar från Vallentuna, Maja-Stina och Hans. Det var andra gången de hälsade på oss i Kina.

Nästa dag beställde vi en resa utefter Li-floden. Det var först bussresa en timme innan vi kom fram till en mindre by där båtarna avgick.

Närmare två timmar åkte vi på två båtar efter floden.

Bedövande vackert landskap.

Just de här bergen årterfinns också på baksidan på en av Kinas sedlar.

Den här typen av båtar är egentligen de traditionella i området. Från sådana har man i långa tider tränat skarvar att dyka efter fisk.

Vi kom efter båttur och promenad i lervälling fram till byn Xingping. Därifrån tog vi vanlig buss och sedan även taxi innan vi trötta kom fram till hotellet.

Nästa dag hyrde vi en vanlig och två tandemcyklar för en utflykt.

Målet var en vattengrotta. Först fick man paddla för att komma in. Bilderna ger inte riktigt rättvisa åt grottan, som var fantastiskt lång och imponerande.

Här framgår lite av grottan, men det mest imponerande var alla stora salar och häftiga gångar.

Lite mer av detsamma.

Vi fick inte ha våra vanliga skor på oss, utan skulle klättra omkring med badtofflor i plast. Till råga på allt fanns det inga i Alfred och Miriams storlekar. I över en timma vandrade vi runt i den coola grottan.

Syftet med tofflorna, förmodar vi, var att det skulle uppfattas som ett spa därinne. Först ut var lerbadet. Det skulle vara mycket nyttigt för kroppen. Framför allt var det kallt!

Nästa avdelning var desto varmare. Naturliga "badkar" med varmt vatten, uppvärmda av underjordiska källor.

Barnen ute på promenad.

Efter tre nätter åkte vi tillbaka till Peking, medan våra gäster to vägen till Xian och terrakottaarmén.

/Ulf

Våren är här!

Nu är äntligen våren här!

Trädet i grannens trädgård står i full blom.

Vårt träd är lite senare men bladen är i alla fall på gång!

Vi har haft besök i två veckors tid. Maja-Stina och Hans åkte hem i måndags. Då hade de hunnit med att se terracottaarmen i Xi an, muren en andra gång samt följa med oss på resa till Guilin. Bilder från vår resa tillsammans kommer snart. Det blev så många bilder att det tar lite tid att sortera. Men snart...

Innan barnens vårlov hade skolan litteraturvecka. De lästes extra mycket, författare var på besök och berättade om sina böcker. Veckan avslutades med att de flesta klasserna hade en "dress up day" där de skulle komma utklädda till en person ur en bok. De skulle sedan berätta om sig själva och klasskamraterna fick gissa.

Här ser ni Alfred som....ja, vem är han? Han var först ut på hela skolan. Han kom utklädd till denna pojke på morgonen och fick vänta i biblioteket. Ni kan tänka er kamraternas miner när han kom in och pratade arrogant och högdraget om vikten av att komma från rätt familj.
Edvin var Klaus från Lemony Snicket´s berättelse om syskonen Baudelaires olycksaliga liv. Det finns tyvärr inga foton på det.

Kusten utanför Beijing

Den sista helgen i mars tog vi en minisemester tillsammans med våra vänner Nicolas och Julie med barn. Vi bilade tre timmar ut till kusten där vi bodde på ett strandhotell i staden Qinghuangdao. För bara en övernattning är det egentligen en lite för lång bilresa men ditvägen gick ändå bra med hjälp av godis och GPS.

Vädret var som synes soligt och klart men relativt kallt. Högsäsongen hade inte kommit igång vilket gav stranden en ödslig men mäktig inramning.

Här står vi utanför hotellet med den vackra stranden bakom oss. Det blev många snäckor.

Här syns även hotellet. Det var ett Holiday Inn och var verkligen fint. Där fanns en spaavdelningen med inomhuspool som vi besökte på kvällen innan vi gick till restaurangen. Vi åt middag och frukost hotellet vilket var bekvämt men inte fantastiskt.

Efter att vi hade checkat in, vandrat på stranden, ätit lunch, tog vi bilen en bit utanför staden till platsen där kinesiska muren möter havet. På området hade de byggt en labyrint där vi utmanade varandra om vem som först kom till mitten. Ulf vann. Här syns Alfred mitt i labyrinten.

Det var härligt att andas havsluft!

Tänk att det kan vara så skönt att vandra på en strand! Om bara några veckor kommer det att vara högsäsong och mängder med människor kommer att bada, sola och umgås på varenda plätt på sträckan.

En bit bort fanns det en pir man kunde betala inträde för att gå ut på. Längst ut fanns ett litet buddistiskt tempel. Ett par stånd med försäljning fanns också. Detta kommer också att öka lavinartat allt eftersom veckorna går.

På kvällen när vi åt restaurangens buffe var det Earth hour. Hela hotellet släcktes ner och personalen hjälpte sina gäster med ficklampor. I restaurangen fanns det tända ljus och det var mysigt.

Dagen därpå tog vi bilen till Bei dai he, som var en badort som ursprungligen anlades av västerlänningar som jobbade i Tianjin vid sekelskiftet. Sedan användes de pampiga villorna av partiet. Numera är orten oerhört populär under högsäsongen. Att en stor mängd ryssar årligen kommer hit kunde vi märka genom alla skyltar med kyrilliska bokstäver på. För att nå en del av stränderna fick man betala inträde. Men vi valde att gå ner på den del som var avgiftsfri.

Efter en lunch tog vi bilarna hem till Beijing.