Kinesiska, semlor och jiaozi

Idag har vi haft ett fullspäckat schema. Under nyårslovet har vi bokat upp oss för en intensivkurs i kinesiska. Varje dag kommer det två lärare hem till oss. En undervisar barnen och den andra oss vuxna. Efter lunch var vi sedan bjudna hem till kompisar på fika. Dagen till ära blev det semlor - det är ju faktiskt fetisdagen. På kvällen fortsatte trevligheterna med River Gardens traditonella dumplingfest.



Fröken Tu Jin leker in kinesiska med barnen. Lektionen varvas med olika pysselaktiviteter. Igår skrev de kalligrafi och idag var det lergubbar från en kinesisk saga.




Hela klanen samlad hos familjen Widmark för semlor. Ulrika hade bakat hur många som helst. Trots en maxgräns på tre orkade ingen av oss mer än två. Mums!



Äkta svenska semlor! Mandelmassa kan vi inte köpa i Kina utan måste tas med från Sverige.




I klubbhuset spelades kinesisk musik och allt var dekorerat i rött. Personalen bjöd på hemmagjorda dumplings. Vi kunde också prova att göra våra egna.




Självklart ingick en äkta drakdans också.

/Ingeborg

Kommentarer
Postat av: Kristin

Jag har bakat semlor att intas ikväll (en dag för sent men det är ikväll jag får besök) så det ser jag fram emot! Kram o lycka till med intensivkinesiskan

2010-02-17 @ 09:28:09
URL: http://kristinblom.wordpress.com
Postat av: ingeborg

Jag är så imponerad att du bakar själv. Det kan inte jag. Én dag för sent är inte så farligt. Tänk i Sverige där vi kunde köpa den första semlan på annandagen....

2010-02-17 @ 13:45:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0