Beijing maraton 18/10 -09

Sedan vi kom hem från Sverigesemestern har jag på allvar börjat träna. Tre gånger i veckan har jag antingen sprungit på löpbandet eller haft areobic. Jag tycker inte löpning är speciellt roligt men en fördel med ett löpband är ju att den tvingar dig att hålla ett visst tempo hela tiden.

Ett gäng svenskar här är riktiga löpare. De tränar långa sträckor och sprang halvmaran på Muren förra året. De fick mig att anmäla mig till Beijings maraton, fast jag tänkte bara springa deras korta sträcka, 9 kilometer.

Två gånger innan den aktuella dagen hade jag sprungit med mina nya löparskor utomhus 8 kilometer. Det kändes bra.

Maratonen utgår från Himmelska fridens torg, vilket är häftigt.

Vi kom dit med taxi vid sjutiden på morgonen och då var hela torget är fullt med löpare av alla slag. Där gick kineser som tänkte springa i vanliga kläder, folk från alla möjliga länder (till exempel ett gäng danskar i rödvita kläder) och en kille som inte hade några skor. Det var trångt och spänningen var på topp. Kvart över åtta gick starten. Det var mäktigt att springa ut på den breda gatan framför Maos porträtt och allt var avspärrat bara för min skull.

Eftersom jag inte kunde springa med en kamera finns det inga bilder på starten eller när jag springer. Men jag sprang hela vägen och vid målet mötte Ulf och barnen upp mig.




Ett par dagar innan fick vi våra startlappar, en orange t-shirt och ett diplom där vi själva kunde skriva in tiden(?) En hel del kineser springer i grupp. Längst fram får ledaren löpa med en stor flagga med till exempel företagsnamnet. Jag är glad att jag slapp genomföra loppet med en flagga.




Här är målet för oss som sprang 9 kilometer. Min tid var 1:03:18. Jag är mycket nöjd.




Ulf och barnen hade med sig dricka och choklad. Det smakade himmelskt.




Jag gjorde det!



Här står fler nöjda tävlande.
Det ska bli kul att springa 10 kilometer i maj när "Great Wall marathon" går av stapeln.

/Ingeborg

Kommentarer
Postat av: Ulf

Ser inga bilder på dig springandes. Misstänker att du väntade vid målet hela tiden.

2009-10-29 @ 09:24:48
Postat av: ingeborg

Hade någon varit lite snabbare in till stan, hade den personen nog fått se mig svischa förbi.

2009-10-29 @ 10:07:04
Postat av: Kristin

Fan vad du är bra! Den där sarkastiske maken du har kan själv springa 9 km tycker jag...

2009-10-30 @ 09:23:51
URL: http://kristinblom.wordpress.com
Postat av: Ingegerd

Grattis!

Måste vara otroligt häftigt att springa en del av

Beijings maraton. Bra jobbat.

2009-10-30 @ 09:40:39
Postat av: Ingegerd

GRATTIS! Måste vara häftigt att springa en del av Beijing maraton, bra jobbat.

2009-10-30 @ 12:47:34
Postat av: Ulf

Sarkastisk, moi?

2009-10-30 @ 14:57:08
Postat av: Ingeborg

Ingegerd: Det var så häftigt. Det var en hel del skandinaver som var med som var på semster och passade på att springa. Ett tips till nästa år....



Då kan ni ju dessutom passa på att utmana min man och se om han vågar ställa upp....

2009-10-30 @ 23:43:28
Postat av: Maria

Bra jobbat! Grattis!

2009-11-10 @ 19:44:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0