Till och från skolan

I och med bytet av skola förändrades våra morgonrutiner. Nya skolan ligger längre bort och vi har inte längre möjlighet att promenera dit. Fördelen nu är dock att vi alla äter frukost ihop och äker tillsamnans med bilen till MSB. Här kommer lite vardagsbilder:




Utanför skolan står det vakter som håller koll på all trafik så att barnen kommer säkert in på skolområdet. Varje bil som ska parkera på anvisade platser behöver en parkeringskylt. Men när vi efterfrågade en tyckte inte vakterna att det behövdes. Vår gamla bil kände de igen.




Som ni ser ska Miriam och Alfred ha idrott idag och har därför sin uniform på sig.





Varje morgon och eftermiddag kollas allas temperatur. Är den 37,5 så kommer man inte in på skolan.




Här sitter Miriam i de fins stolarna utanför expeditionen. Väl inne på skolan går vi i samma ordning varje dag. Vi börjar att lämna Edvin i hans klassrum, för att sedan gå till Alfreds och till sist lämna Miriam. På eftermiddag blir det tvärtom. Först Miriam, Alfred och till slut Edvin.




På väg till Edvins klassrum brukar Ulf och Alfred stanna vid kartan och prata världsdelar.




Där bredvid ligger också biblioteket. På eftermiddagarna kan man komma in och låna lite böcker.





Idag var vi inte så tidiga att någon av de 7 datorerna var lediga. Annars tycker Edvin om att börja dagen med matteprogrammet Mathletics.




Här står Alfred i sitt klassrum. De brukar börja dagen med läsning.




Till sist kommer vi till Miriams klassrum. Här ser ni henne ta sin lapp och "stämpla" in. De har de senaste veckorna arbetat med äpplen. Igår var de på skolutflykt och fick plocka äpplen i en handelsträdgård utanför stan.

När barnen är lämnade åker Ulf vidare med bilen till stan och jag ofta med Lova som sällskap ska ta mig hem. Det är inte helt lätt att få en taxi härifrån så för det mesta promenerar jag. Det är trafik, bilar och ett evinnerligt tutande. Det är mycket spännande för den träckan som tar ungefär 40 minuter är ett stycke Kina i förändring. Varje vecka har något nytt hänt.




Här stod det flera typiska kinesiska hus. Men nu ska det gamla bort och ersättas. Med största sannolikhet kommer det att bli flera fina, dyra affärer här om ett tag.




Husen rivs fort och det rivs mycket.




Nästa år ska den nya tunnebanelinjen ut till förorten öppnas. Det byggs med rasande fart. Alla dagar i veckan är arbetet igång. Vilket är paradoxalt, för en bit bort finns det en vägsträcka som har varit en byggarbetslpats sedan vi kom hit för ett år sedan. Och det arbetet går mycket långsamt och orsakar trafikstockning var och varannan dag.



Nu är Lova och jag nästan hemma. Vi ska över bron och svänga in till vänster. På eftermiddag ska jag ta mig till skolan igen. Ibland promenerar jag, tar en taxi eller åker den lokala bussen. Det fungerar bra dit men när tre trötta barn och jag ska hem igen är det inte roligt att gå och gå och inte hitta någon taxi som vill ta oss.

I förra vecka hittade jag därför en chaufför som hämtar mig vid River garden kör till skolan, väntar och kör hem oss allihopa. 



 
Trots dessa förändrade morgonrutiner är vi alla så nöjda med skolbytet. Barnen trivs och vi trivs. Ett tecken på det kan ni se på bilden här när barnen häromdagen vaknade tidigt. Klockan var innan sju och bägge pojkarna sätter sig vid datorerna och spelar mathletics, som är det matematiska skolprogram som de använder i skolan.


/Ingeborg



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0