Guilin

Nyligen åkte vi med våra vänner Hans och Maja-Stina till Guilin över en långhelg. Det är det område som är känt för sina vackra "sockertoppar". Här är lite bilder från resan.

Hotellet låg strax utanför staden Yangshuo. Vägarna var allt annat än jämna den sista biten fram till vårt boende. Hotellet drivs av ett holländskt par som av lite märkliga skäl hamnat i området.

Mysigt ställe.

Första dagen blev det en promenad i de vackra omgivningarna.

Som sagt, med på resan var våra fd grannar från Vallentuna, Maja-Stina och Hans. Det var andra gången de hälsade på oss i Kina.

Nästa dag beställde vi en resa utefter Li-floden. Det var först bussresa en timme innan vi kom fram till en mindre by där båtarna avgick.

Närmare två timmar åkte vi på två båtar efter floden.

Bedövande vackert landskap.

Just de här bergen årterfinns också på baksidan på en av Kinas sedlar.

Den här typen av båtar är egentligen de traditionella i området. Från sådana har man i långa tider tränat skarvar att dyka efter fisk.

Vi kom efter båttur och promenad i lervälling fram till byn Xingping. Därifrån tog vi vanlig buss och sedan även taxi innan vi trötta kom fram till hotellet.

Nästa dag hyrde vi en vanlig och två tandemcyklar för en utflykt.

Målet var en vattengrotta. Först fick man paddla för att komma in. Bilderna ger inte riktigt rättvisa åt grottan, som var fantastiskt lång och imponerande.

Här framgår lite av grottan, men det mest imponerande var alla stora salar och häftiga gångar.

Lite mer av detsamma.

Vi fick inte ha våra vanliga skor på oss, utan skulle klättra omkring med badtofflor i plast. Till råga på allt fanns det inga i Alfred och Miriams storlekar. I över en timma vandrade vi runt i den coola grottan.

Syftet med tofflorna, förmodar vi, var att det skulle uppfattas som ett spa därinne. Först ut var lerbadet. Det skulle vara mycket nyttigt för kroppen. Framför allt var det kallt!

Nästa avdelning var desto varmare. Naturliga "badkar" med varmt vatten, uppvärmda av underjordiska källor.

Barnen ute på promenad.

Efter tre nätter åkte vi tillbaka till Peking, medan våra gäster to vägen till Xian och terrakottaarmén.