Att bli koppad

Så här ser man ut efter att man genomgått en traditionell kinesisk koppningsbehandling. Vi har en kinesisk läkare/massageställe inte så långt ifrån där vi bor. Eftersom jag var på väg att bli förkyld och hört att koppning är ett bra sätt att mota bort dylika sjukdomar bestämde jag mig för att gå dit för en behandling. Desstuom tyckte jag att det är en sak man måste uppleva om man bor i Kina under några år. För det resonabla priset av ca 60 kr satte den kinesiske läkaren igång sitt arbete på min rygg. Först smetade han på någon kall vätska samtidigt som han gned ganska hårt med naglarna för att sedan övergå till att dra med glasburkar på ryggen.

Det senare skedde genom att han tände eld en liten bomullstuss inne i burken för att skapa vakuum. Då kan man nämligen sätta fast den som en sugpropp på ryggen. Gnidandet med sugproppsliknande glasburkar över ryggen gjorde ganska ont - vilket jag tror de flesta inser. Hela tiden frågade läkaren mig om det var bekvämt. Eftersom han var helt på det klara med att det gjorde väldigt ont lade han till ett (i mina öron) rått skratt varje gång ställde frågan. När jag svarade att "nej, det var inte så bekvämt" (bu tai shufu) svarade han på engelska "no pain no gain" och skrattade ännu mer. I slutet av behandlingen satte han fast 25 glasburkar på ryggen och lät dem vara kvar i några minuter. Det är märkena efter dessa ni kan se på min mörbultade kropp.





Den självklara frågan är givetvis om jag lyckades mota bort förkylningen. Tyvärr blev inte så fallet. Nästa dag var jag snorförkyld och mer eller mindre sängliggande. Men jag tror att jag egentligen gick till läkaren/massagestället alldeles för sent för att behandlingen skulle kunna ha utlovad effekt. Åtminstone känns det för tidigt att helt avfärda metoden för egen del. Däremot har jag fått en intressant, men förvisso tämligen smärtsam, ny erfarenhet av Kina.

/Ulf

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0