Kambodja & Vietnam del 2: Siem Reap och Angkor

Den andra fasen av resan gick till Siem Reap i Kambodja. Orten är känd som startpunkt om man vill besöka de berömda templen runt Angkor.

Hotellet visade sig vara en riktig pärla, några kilometer utanför staden. Här showar Alfred som vanligt när kameran kommer fram.

Redan första kvällen åkte vi in till stan. På den positiva sidan var människor trevliga och "easygoing". På den negativa sidan hade Siem Reap utvecklats till massturistort a la Mallorca. Roligast, tyckte barnen, var att doppa fötterna i en fisktank där småfiskar åt av huden.

Alfreds fötter verkade fiskarna tycka var allra godast.

En ytterligare positiv del av Kambodja är att maten är god. Ölen var också överraskande välsmakande.

Jag (Ulf) tog tillfället i akt under kvällen och pratade med en tugtug-chaufför (en slags taxi som består av en vagn som drivs av en moped) om att skjutsa oss ut till templen nästa dags morgon.

Man har gjort en ansträngning att sätta alla offer för landminor - som är många -  i arbete så att de inte ska behöva tigga. Tyvärr är dock fattigdomen fortfarande stor och många småpojkar sprang runt borden och åt av resterna från turisternas tallrikar. Å ena sidan hjärtskärande, å andra sidan nyttigt för våra barn att konfronteras med dessa barns verklighet och kunna sätta sin egen tillvaro i perspektiv.

Som avtalat stod tugtug-förararen och väntade på oss utanför hotellet för en rundtur till templen. Första stopp var det mest kända templet, Angkor Vat.

Templen var oerhört fascinerande. Nästan som sagoslott. Här är förresten Edvin med sin Blackburntröja som han fick i julklapp och vägrar att skiljas från.

Alfred i en av templens turistfällor: bild med uppklädda dansare för USD 1.

Alfred på en av statyerna som - om vi fattade rätt - står vid ingången till området för det som en gång var kungliga palatset.

Här framgår lite av det magiska med templen. För tankarna till Sagan om ringen.

Efter fem-sex timmar av intensiv rundvandring i djungelvärme var vi så trötta att vi bad att få skippa de två sista templen och istället åka tillbaka till hotellet. Innan vi skildes från vår chaufför bestämde vi ny körning nästa dag. På hotellet väntade bad i bassängen.

Det dröjer ytterligare ett tag innan han får beställa en öl.

På kvällen åkte vi åter till Siem Reap för att äta och promenera runt. Den här kvällen tog hela familjen fotmassage mitt på marknaden, vilket en del andra turister tyckte såg lustigt ut.

Andra dagens sightseeing började med att vi passerade en liten flock apor som man kunde köpa bananer till.

Ett av de häftigaste templen var detta med en jätteläskig trappa upp till toppen. Lutningen framgår av bilden. Ännu läskigare var det att klättra ner på andra sidan.

Ännu ett tempel.

Vår tugtug med chaufför.

Det vackraste templet var sannolikt djungeltemplet med ruiner täckta av trädrötter, lianer och grenar.

Trollskt. Här spelades förresten delar av filmen Tomb Raider in.

Den här söta kambodjanska tjejen hängde i några grenar utanför ett av templen.

Sighseeingen avslutades med att vår guide tillika chaufför rekommenderade oss att titta på krokodilfarmen. För några extra dollar kunde man mata krokodilerna med fisk. Miriam och Alfred tyckte detta var den största upplevelsen under hela Kambodjavistelsen. De vuxna tyckte det var tämligen överskattat.

Nästa dags morgon, som var Nyårsafton, väntade tidigt flyg till Saigon och vidare transport mot kusten.

Kambodja var en överraskande trevlig bekantskap som vi inte har något emot att besöka igen.