Scoutläger i Miyun

Förra helgen var det dags för säsongens andra scoutläger. Det var en tvådagarsövernattning men jag åkte ut till killarna först på lördagen. Efter en knappt tvåtimmarsresa ut på kinesiska landsbygden kom jag fram till lägerplatsen. Då hade det börja blåsa rejält och killarna fick flytta en del tält som höll på att blåsa iväg. Alla samlade stenbumlingar för att hålla nere tälten.

Tack och lov lugnade vädret ner sig och det blev en stjärnklar kanonkväll. Tyvärr har det dock öppnat en restaurang i närheten av vår lägerplats mitt ute i ingenstans. Så vid tiotiden började det skråla kinesisk karaoke mellan bergen. Det var en närmast absurd upplevelse.

Alfred täljer en grillpinne till marshmallows.

Edvin suckar över att mamma jämt vill ta kort.

Här ser ni en del av lägerplatsen.

Under tiden som Edvin, Alfred och jag var ute i friska luften var Ulf på tjänsteresa i Sverige. Som tur var hade vi gäster i form av vår vän Maja-Stina med dotter Elinor som var snälla nog att ta hand om Miriam medan vi campade. Om tre veckor är det dags nästa utflykt.

Grattis Gun!

Idag fyller Gun 82 år. Ett stort GRATTIS!

Kalligrafi och hutonger

Igår var vi på utflykt i stan.

Vi träffade på den här mannen som målade med säker hand så fina gamla kinesiska tecken. Visst har han snygg arbetsställning?

Nästa hantverksman karvade in kinesiska tecken på stenstämplar.

Efter lite god nudelsoppa vandrade vi in bland hutongerna vid Houhai. Där mötte vid en dam som för 20 RMB per person lät oss komma in en hutong. Dottern i familjen som ägde hutongen visade oss runt och berättade historien bakom deras hus. Den var 400 år gammal. Hennes farfarsfar fick köpa ut huset 1948. Norr var det bästa läget i hutongen vilket gjorde att där bodde de äldre. I söder var det kallast på vintern och varmast på sommaren. Där bodde tjänstefolk. I västra rummet huserade söner och den östra rummet fick döttrar. 2008 fick den här familjen privilegiet att vara bostad åt OS. En simmare hade bott på deras pensionat i 20 dagar och tog en silvermedalj.

Till sist blev det en tur till IKEA innan hemfärd. Det var dock en besvikelse då IKEA har slutat  ta in mat som inte är deras eget märke. Det innebär ingen mer ost, bröd, kexchoklad, svarta fiskar eller delicatobollar.

Lovas nye kompis

På morgonpromenaden varje dag möter vi en löst springade unghund som tillhör några som lagar cyklar en bit bort från River garden. Lova tycker mycket om denna hund och vi får alltid stanna en stund så de får busa ett tag.

/ Ingeborg

Sommarpalatset

Igår gjorde vi en utflykt till sommarpalatset tillsammans med Lise och barnen. Vädret var varmt och behagligt men tyvärr ingen klar himmel. Här kommer några bilder från dagen.

Barnen framför en av de vackra portarna i parken.

Vi hade med oss matsäck. Lise bjöd på typiskt kinesiskt snack; smakade ungefär som ölkorv.

Här står delar av gänget på en av broarna som leder runt sjön.

Alfred

Det var en härlig utflykt. Sommarpalatset är en vacker park. Går man runt sjön, bort från templen, marmorbåt och korridor, blir den också helt fridfull.

Sagolika muren...

...och vår fine tonåring.

Oktoberlov och besök

Nu är det fredag och sista veckodagen på barnens skollov. Ulf åkte till Sverige igår på en tvåveckors lång jobbresa. Tack och lov var han ledig de första dagarna på lovet så vi kunde umgås rejält innan flygresan. Förra torsdag fick vi dessutom fint besök; Gun, min pappas fru, med vännina L. Tillsammans med dem har vi nu varit på antikmarknad, shoppingtur, vandrat i hutonger och ätit massvis med god mat. Idag ska vi till muren.

Här äter vi mängder med kinesisk mat och Peking anka.

För ett par dagar sedan var vi bjudna på trädgårdsfest hos ett par nya vänner Ragnar och Dagny från isländska ambassaden. De bodde i ett område ganska nära vår närmsta stad Shunyi. Med på festen var förutom våra gäster även våra vänner Chin och Loh med barn. Här ser ni Miriam, Anita och Loh äta god mat.

Senare på kvällen skrev vi önskningar på lampor av rispapper. Här skickar vi upp önskningar mot himmelen.

Här är vi på antikmarknaden Panjiayuan. Här kan man hitta allt från kinesiska små souvernirer till stora skulpturer. Priserna kan vara alltifrån ett par tior till flera tusen och föregås alltid med hård prutning.

Gun poserar framför en installation av plaststolar på 798. Det är en nedlagd vapenfabrik som numera är omgjord till konstområde.

Detta är vår pannkaksgubbe. Han cyklar under dagen från ett ställe till ett annat för att servera en en tunn pannka fylld med goda saker. Den kostar 4 RMB. Denna dag när jag beställde sex stycken fick han till och med göra ny smet under tiden jag väntade samt bad att få ta några kunder emellan som bara köpte en.

Ulf och jag tycker mycket om att vandra bland de få byar som finns kvar i vårt närområde. Där pågår ofta livlig aktivitet och finns mycket att uppleva. När vi tog våra besökare hit var det dock lugnt på folk. Trots färre människor är det alltid intressant att få se det vanliga vardagslivet och boendet i Beijing. Jag passade på att fotografera ett vanligt förekommande fenomen i Kina; kunskapen att kunna sova överallt. Jag är så imponerad över hur människor kan somna på de mest underliga ställen och se ut att ha det skönt.

Igår skulle Gun och L gå på till tehus och bland annat se Peking opera. Eftersom Edvin och Alfred skulle vaccinera sig på vårt sjukhus i stan körde vi dem en bit på vägen. Det var dock avspärrat efter ett tag och det gick inte att komma fram. För 20 RMB fick de åka med den här mannen.

Nu ska jag ta en promenad med Lova innan det är dags att väcka alla och förbereda avfärd mot Mutianyu. Miriam kommer dock att leka med sin kompis Kira och Alfred valde att vara med sin kompis Toma under dagen.

Liten uppdatering

Det har varit tyst på bloggen ett tag. Ett skäl har varit att kameran som fick lite fukt i sig under semestern i Malaysia tyvärr blev alldeles för dyr att laga. Men till slut blev behovet av en kamera för stort. För tredje gången åkte jag till kameraaffären och inhandlade en ny kamera. Förhoppningsvis gäller uttrycket "tredje gången gillt". Kassörskan frågade mig om jag ville förlänga garantin ett år, men med tanke på hur det har gått med våra tidigare kameror vore det sannolikt en dålig affär.

Nåja, nog med klagan och återigen lycklig med en kamera. Vad har hänt sedan sist? Edvin har varit iväg en vecka med sin klass på läger vid Kinesiska muren. Vi skickade med honom en gammal kamera men han tog inte ett enda kort. Jag tror att det betyder att han hade kul!

Vi har fått ytterligare en scout i familjen. Hans patrull heter Magical peanuts.

Så en helg för ett tag sedan åkte Ulf, Edvin och Alfred iväg på första campingen för säsongen. Alfred tog knivmärket och lärde sig hantera campingutrustningen. Edvin och hans patrull var ute på vandring, gick vilse och kom tillbaka efter ett LÅNGT tag med en upphittad hundvalp.

Samling vid lägerelden på kvällen.
På söndagen intogs området plötsligt av soldater. Det visade sig vara en filminsplening.

Min lärare i Bollywood-dans flyttade ju till Bangkok i somras. Hon kom dock tillbaka för en veckas intensiv workshop. Det var två danstillfällen varje dag från och med måndag till lördag. Vi tränade in en ny dans som vi ska uppträda med i december på River gardens julfest.