En bild säger mer än tusen ord

Nu har det gått alldeles för lång tid igen sedan vi skrev sist. Självklart har det hänt massor som jag borde reflektera över här. Men som rubriken antyder, satsar jag på att visa en del vår vardag sedan skolstarten i bilder.
 
 
Hösten är tiden när alla ödlor hittar in till husen. Trots att de är helt ofarliga, äter myggor och till och med anses som lyckobringande i Kina, tycker jag att de är lite otäcka. Tack och lov har vi ödlefångaren nummer 1, Miriam, i familjen som modigt fångar dem med händerna, lägger dem i en burk och släpper ut dem långt bort från vårt hus.
 
 
Alfred och Edvin fick möjlighet att träffa äventyraren Bear Grylls (från tvprogrammet Man VS Wild) för ett tag sedan när han var här för att göra en presentation.
 
 
Under tiden pojkarna med vänner gick på ytterligare en Beijing GuoAnmatch provade Miriam, Lei, Isabelle och jag Hello Kittyrestaurangen. Vilket galet koncept?!
 
 
Under oktoberlovet blev Ulf och jag medbjudna till Gao Feng och hans frus kolonilott utanför Beijing. Gao Feng, längst till höger i bild har i många år varit diplomat i Sverige och översätter nuförtiden till och med svenska barnböcker till kinesiska. Det var en skön dag och vi fick med oss en hel del grönsaker hem. Intresset för att ha kolonilott har ökat markant i Kina troligen till följd av minskat förtroende av landets kvalitetskontroll.
 
 
Under oktoberlovet fick vi också besök av Michael. Under barnens ledighet passade vi på att ta promenader och upptäcka nya ställen i vårt närområde.
 
 
Här sitter vi på ambassaden och har kyrkfika. Edvin konfirmerar sig nästa sommar i Stockholm och behöver under året besöka en del gudstjänster. Svenska kyrkan har en präst som är stationerad i Hong Kong men som kommer till oss ungefär en gång i månaden.
 
 
Efter andlig spis är det det dags för världslig sådan. Det blev god kinesisk mat på ett av våra favoritställen.
 
 
 Ulf bjöd med Michael till tyska ambassadens nationaldagsfirande. Så här stiliga såg de ut då!
 
 
Michaels plan till Sverige blev inställt så han fick en sista natt i detta fina hotell som ligger i vårt närområde.
 
 
 
Oväntat fick vi ett erbjudande om att förlänga vårt kontrakt i Kina med två år. Efter en helgs betänketid tackade vi ja. Detta aktuelliserade sin tur omförhandling av vårt huskontrakt. Men det gick inte lika smidigt. På grund av vårt områdes popularitet tros sig husägaren kunna få ut mer pengar om han byter hyresgäst. Så, mitt i mina studier behövde jag gå på husjakt. Det är tidskrävande att titta på hus och efter ett tag ser alla likadana ut. Men fortfarande pågår förhandlingar och vi vet ännu inte om det blir flytt eller inte. Men vad säger ni om det här?
 
 
Eller varför inte det här?
 
Detta var lite om vad som hänt på sistone. 
Nu ska jag åka till MSB och se när barnen springer sitt årliga "Cross Country".
Vi hörs,
Ingeborg
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0