Lova!

Efter våra äventyr med hamstrar i Kina var vi nu redo för ett något större och förhoppningsvis tåligare djur. När vi väl hade börjat fundera på hund tog vi reda på lite mer om hunduppfödning här i landet. Tyvärr har djurskyddslagar och attityder till husdjur inte lika hög status som i Sverige. Djur som säljs i butikerna tas ofta alldeles för tidigt från sina mammor och har ibland till och med preparat i sig för att verka lugnare eller finare. Man kan också köpa hund från marknader men där finns lika lite kontroll och regler kring dessa försäljningar.

Vi hittade på nätet ett hundstall där man kunde adoptera en hund. Det passade oss bättre. Då vet vi att hunden har haft en dålig start men är väl omhändertagen på stallet. Likaså kunde vi där välja en något äldre hund då vi kände att men tre barn i familjen kan det vara skönt att skippa valpstadiet (hur gulligt det än kan vara).

En onsdag för ett par veckor sedan åkte jag ut till hundstallet. Där fanns sammanlagt 600 djur på en mycket stor yta. De flesta hundarna gick fritt men en del aggressiva hade egna hundgårdar. När jag gick in möttes jag av ett tiotal små hundar som alla ville bli klappade. Hur skulle jag kunna välja?

En amerikanska som heter Michelle var med och pratade om hundarna och visade mig runt på stället. Vi valde Lova därför att hon var nyfiken, ville komma upp i knäet och inte var så stor. Hennes kinesiska namn är Fuwa men vi försvenskade det till Lova.

I lördags hämtade vi hem vår nya familjemedlem från hundstallet. När barnen och jag åkte för att hämta henne var vi alla ganska så nervösa och uppspelta. Men Lova kom genast fram och ville bli klappad av oss alla fyra. Vi åkte direkt till veterinären och gjorde en medicinsk kontroll och ett bad. Nästa vecka ska hon få vaccinationssprutor. På hundstallet ger de sprutor men för att få bevis på att hon har till exempel rabiesspruta rekommenderar dem att man ger ytterligare en dos och får då en stämpel i hennes vaccinationsbok.

Väl hemma var hon lite otrygg och la sig under stolar och bord. Sin korg fattade hon inte alls var det var. Första promenaden var svår. Hon har väl aldrig gått i koppel förut. Hon varken åt eller kissade förrän på kvällen. På natten låg hon precis nedanför vår säng.

Andra dagen var hon mycket gladare och upptäckte sin korg. På natten bestämde vi oss för att hon inte skulle få vara i vårt sovrum. Jag ställde mig bredbent i dörröppningen och tog plats. Om ni har sett Ceasar Millans hundprogram så var det så jag gjorde. Jag visade med kroppspråk och energi att jag var flockledaren. När jag flyttade mig kröp hon in i rummet. Efter fem flyttningar av hunden vände hon på klacken och gick och la sig i sin korg.

Nu kommer lite bilder på vår nya familjemedlem.




Lova njuter av solen ute på vår innergård.





En närbild av hennes lilla huvud.





Lova har upptäckt sin korg.





Lova njuter av total uppmärksamhet och goseri.



Ingeborg


.


Kommentarer
Postat av: Puck Holmgren

Åhhh så fin! Vilken lycka att ha en vovve i familjen.

2008-11-04 @ 22:42:22
Postat av: Loa

Vilken söt liten hund! Bra att kunna rädda en kinesisk hund från att bli restaurangmat!!

kram

Loa

2008-11-05 @ 10:46:35
URL: http://www.loaxel.blogspot.com
Postat av: Marina Grönlind

Grattis till er nya familjemedlem.Lova såg väldigt gullig ut.Hoppas att den förstår svenska.

hälsningar från oss i Töreboda

2008-11-10 @ 22:16:12
Postat av: Ingeborg

Vi håller intensivt på med att plugga svenska med Lova. Vi har börjat med hennes namn. Det går så där. Men hon har i alla fall förstått att när vi ropar och tittar på henne och om hon då kommer kan det väntas godsaker.



Ingeborg

2008-11-11 @ 11:13:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0