Thailand, del 3 - Koh Chang

Koh Chang var en större och mer utvecklad ö. Faktiskt ganska skönt med lite omväxling från det relativit enkla på Rayang. Bara en sån sak som att kunna koppla upp sig via ipadarna kändes lyxigt.

Notera att Mirian gjorde "semsterflätor" i håret. Jag har ingen aning vad det egentligen heter.

En sak vi unnade oss på Koh Chang var massage. Här har Miriam somnat under fotmassagen.

En dag åkte vi på trekking i djungeln i öns mitt. På vägen stannade vi och fick besök av apor. En hoppade upp på bilen där vi satt på taket. Sekunden efter denna bild började han eller hon visa tänderna och göra aggresiva utfall.

Som vanligt helt fantastikt med djungeln. Vi gick ett par timmar till den lilla källa där vi så småningom vilade.

Barnen hanterade det väldigt bra, trots lång promenad och värme.

Vår guide lockade fram denna tarantella ur ett hål i ett träd.

Promenaden var varierad och spännande.

Skönt med svalka när vi äntligen kom fram. Edvin gick så småningom vidare på egen hand, trots att han egentligen inte hade tillåtelse. Lycklligtvis snubblade han inte eller något annat läskigt som föräldrar oroar sig för.

Varmt var vattnet inte.

Dagen efter djungelvandringen åkte vi till en elefantpark. Det fanns flera sådana på ön. De flesta av dem var inte sådana att man ville stötta dem. Vi hade dock hört att på norra delen av Koh Chang fanns en som drevs av ett statligt naturprojekt och som var mer ok än de andra. Dit åkte vi.

Man fick även bada med elefanterna. Tyvärr tvingades Ulf och Alfred avstå då Alfred blivit sjuk och inte orkade, och således fick stanna kvar i lägret under badsejouren.

Det var också nyår under vistelsen i Koh Chang. Här sitter Ingeborg och jag i början av kvällen och "njuter" av ett lyche-vin vi köpt i en vin-affär i Bangkoks Chinatown.

Nyårsmiddag.

Sen gick vi runt på stranden resten av kvällen. 3/5 av familjen sov vid tolvslaget.

Dagen efter hade vi ny långfärdstur till Bangkok och ytterligare en natt på Shanghai Mansion för att sedan åka hem till Peking - en lång resa via Filippinerna.  /Ulf

Thailand, del 1 - Bangkok

Strax före jul bar det av på semester till Thailand. bort från luftföroreningar och kyla i Peking mot tropisk värme och friska vindar.

Vi bodde två nätter på Shanghai Mansion inne i Chinatown av Bangkok. Utan tvekan en av häftigast designade hotellen man varit på; som Shanghai på 30-talet men i en 2000-talsversion. Allt väldigt genomtänkt.

Vi hade bara en dag för turistande i Bangkok. Vi försökte komma in i det kungliga palatset, men det pågick nån process precis då så vi fick inte komma in. Istället blev vi övertalade att ta en moppe-taxi som skulle göra en sightseeingtur. Det pris vi skulle betala var löjligt billigt. Anledningen visade sig vara att han fick sina egentliga inkomster av att vid sidan av att visa oss sevärdheter också köra oss till affärer där turister ska handla av lokala köpmän - vilka betalde chauffören om han lämnade oss där och ännu mer om vi handlade. Ett par timmar stod vi ut innan vi tackade för oss och hoppade av.

Nåväl, det blev ändå några riktiga sevärdheter, särskilt tempel. En dag tillåter ju inte så mycket turistande så det känns som att Bangkok fortfarande är en huvudsakligen vit fläck för oss. Huvuddelen av det som återstod av dagen vandrade vi runt i de smala gränderna i de kinesiska kvarteren.

De kinesiska kvarteren fullkomligt kokade av liv och rörelse. Barnen tyckte väl att det var kul, men det är framförallt vi vuxna som mest går igång på trånga, livliga gränder.

Nästa morgon klockan nio stod en långfärdstaxi utanför hotellet och väntade på att ta oss vidare mot kusten och nya semesteräventyr.

Thailand, del 2 - Rayang

Ungefär fem timmar av bilåkande, en halvtimme med speedboat och tio minuter med en liten motorbåt tog det att åka från Bangkok till ön Rayang där vi skulle vara den första semesterveckan. Ön var inte stor, dessutom kunde man bara vistas på tio procent av ön, resten var alltför brant och otillgängligt. På Rayang fanns nio semesterhus av det mer spartanska laget.

Här är nästan hela de tio procent av ön som var bebolig.

Mycket tid på  stranden blev det. Det var inte så mycket folk på "playan" och bra badvatten. En gång fick vi för oss att snorkla. Det visade sig att vattnet blev ganska strömt en bit från stranden och dessutom, jämfört med Malaysia, fanns det inte lika mycket spännande att titta på.

Det fanns en restaurang på ön som var öppen från morgon till kväll.

Några gånger åkte vi till den lite större intilliggande ön som hette Koh Mak. Skönt att kunna se lite mer liv och rörelse. Där tog vi promenader, badade och besökte restauranger.

Det var trevligt att på Koh Mak prova lite nya matställen. På ett av dem fanns den här söta tjejen som verkade gilla Miriam skarpt. Som väntat var maten väldigt god, och ganska billig.

Det blev en del turer med båt mellan öarna.

Ingborg på vägen upp till vårt hus. Trots att vi var en vecka på denna lilla ö fick vi inte lappsjuka.

Här är vår stuga. Det bästa med Rayang var att det låg lite isolerat vilket gjode att det blev tillfälle att koppla av. Restaurangen var dessutom bra och trevlig personal.

En av dagarna  lånade vi kanoter för att utforska ön. När vi hittat ett ställe att anlägga kanoterna där det också fanns en stig in i djungeln kröp plötsligt en grön orm över stigen vilket gjorde att vi beslöt avbröt allt närmare utforskande av ön och istället tog oss tillbaka till den bebodda delen.

På julafton åkte vi åter en stund till till den andra ön, Koh Mak. Faktiskt första gången som vi är på ett varmt ställe över julen. Kollar man noga står det "Merry x-mas" i bakgrunden. Det är facklor som tändes på kvällen.

På eftermiddagen tog vi oss tillbaka till "vår" ö. På kvällen anordnades barbecue på stranden med uppträdande av två lokala förmågor. En helt fantatstisk julaftonskväll . Snö och Kalle Anka är övervärderat.

Några dagar senare bar det av till nästa resmål.

Julen 2011

Idag är det kinesisk nyårsafton och Drakens år närmar sig. Det kan vara på sin plats att vi på bloggen knyter ihop 2011. Vi börjar med julen. Innan vi åkte på semester till Thailand firade vi lilljulafton tillsammans med våra vänner Lise och Mats med barn. Förra året var vi hemma hos dem - i år firade vi hos oss i River Garden. Det blev ett traditionellt julfirande med god mat, julklappar och till och med en tomte som hittade hem till oss.

En jullunch av det traditionella slaget.

Köttbullar, knäckebröd och ägghalvor med kaviar.

Plötsligt fick vi se tomten komma gående utefter baksidan av huset. Det var en kort, ganska korpulent tomte denna gång. Tyvärr fick inte Alfred se honom, då vi - oturligt nog - inte hittade honom vid just det här tillfället. En av kuddarna hade också tillfälligt försvunnit.

Dagen efter vår lilljulafton åkte vi till flygplatsen för vidare transport till Thailand där vi semestrade. Det kommer vi lägga ut bilder på inom kort.