Besök från Vallentuna

Vi har ingen hemresa till Sverige i sommar. Att inte få tillgång till ren luft och svensk mat är tråkigt men desto större är saknaden av att inte få träffa alla nära och kära. Då blev det ju extra roligt när vi fick besök i form av våra vänner familjen Unevik. Edvin och Tobias började i förskoleklass tillsammans och har hängt ihop sedan dess. Matilda och Miriam är jämngamla och hann också gå ett halvår i samma förskolegrupp innan vi flyttade till Kina.

En kväll tog vi oss in till stan och vandrade runt Houhaisjön. Vi åt mat på en restaurang som hette "No name". Vi sitter uppe på taket med utsikt över hutongerna.

Vi träffade Kejsaren, Kejsarinnan och Prinsessan på Sommarpalatset.

En lördag gjorde vi en utflykt till en park en timmes bilfärd norr om Beijing. Där vandrade vi upp i bergen.

Näst sista dagen skålar barnen i alkoholfri champange.

/Ingeborg

Skolavslutning, midsommar och några kalas.

Det är alltid, som jag skrivit förut, mycket att fira i slutet av våren och början av sommaren. Här kommer en lång bildkavalkad över tillställningar som ägde rum under juni.

Här är några stycken på väg till Daniels 40-årsfest och tillika familjen Stenborgs avskedsparty.

God mat och trevligt sällskap.

Sveriges nationaldag firade vi en dag för sent med en kväll på ambassaden. Tyvärr så regnade det en hel del. Här har Alfred och Miriam precis sprungit ett minivasalopp.

Fint anordnad tillställning.

Den 9 juni hade MSB sin årliga artshow. En tavla för varje barn från årets produktion hade blivit inramad och utställd på skolgården. I år hade skolan dessutom bjudit in vår vänskapskola Green Garden som också hade fått sina verk inramade.

Avslutningsbild från Alfreds fotbollslag.

Den 11 juni var det Drakbåtsfestival i River garden. Alfred uppträdde på scenen tillsammans med sin hip-hopklass.

Lite senare på kvällen var det dags för min tur med Bollywooddans. Det var bra mycket kusligare att uppträda här inför vänner och grannar än förra gången.

Sedan var det dans till midnatt.

Här ser ni i bakgrunden Miriam som dansar med sin klasskompis Benjamin, som nu flyttar hem till Kanada.

Dagen efter hade Alfred sitt födelsekalas. Vi firade på Laser tag star trooper.

Senare samma dag var det avslutning för Edvins scouter.

En söndag var vi på avskedsmiddag hos Nicolas och Julie. De har nu flyttat hem till Kanada.

Den 23 juni var det skolavslutning. Miriam hade låtit sy en sverigedräkt.

Alfred säger hej då till sin fröken Donna. Hon blir Miriams fröken nästa år.

Edvin och Jeff, hans lärare, lämnar båda två MSB den här terminen.

Här är Miriam med sin fröken Aki.

Midsommar firades med ett midsommarkalas a la knytis. Vi hyrde bord och ställde upp på gräsmattan utanför klubbhuset, köpte dryck från restaurangen och åt av varandras medhavda mat. Då hade precis våra vänner från Vallentuna familjen Unevik kommit. Mer om vad vi hittade på när de besökte oss kommer i nästa inlägg.

/Ingeborg

Shanghai

I mitten av juni åkte hela familjen en helg till Shanghai. Även om Ulf varit där tidigare hade resten av familjen dittills inte besökt Kinas största stad.  Peking är ju landets politiska centrum, men Shanghai är dess främsta ekonomiska drivkraft. Det är också en futuristisk stad med många exceptionella hus och områden.

Vi började med promenad och åktur (sightseeing-tåg) på den stora gågatan, Nanjing lu. Den var väl en kul erfarenhet, men gatan är egentligen inget särskilt, bara en massa shopping.

Sen gick vi ner till the Bund efter floden. Gamla västerländska kolonialbyggnader blandade med det moderna Shanghais skyskrapor. Vi fick för oss att vi skulle åka nåt slags tåg under floden. Tyvärr en dyr besvikelse.

Dagen efter åkte vi till Shanghais teknik- och vetenskapsmuseum. Bland annat såg vi en 4d-föreställning (därav de "coola" glasögonen) om spöken på en fyr.

Museet var ett av de bästa i genren teknik- och vetenskapsmuseum, åtminstone som vi besökt. Mycket att göra och upptäcka, vilket passade bra för utanför spöregnade det.

Det är inte alls lika vanligt att folk kommer fram för att ta bilder på oss längre. En av de få gångerna det hände denna gång var när ett gäng tonårskillar på museet ville ha en bild tillsammans med Miriam.

På kvällen åkte vi till Xintian di, det nygamla området i centrala stan som numera mest verkar ha funktionen av nöjeskvarter. Det var också där som Kommunistpartiet grundades vid en kongress 1921. Tyvärr regnade det väl mycket för att det skulle bli riktigt lyckat.

Dagen efter var det Interntational Fathers Day så jag (Ulf) fick en tröja av Miriam med ett hjärta på.

Vi började dagen med en tur till Madame Tussauds, som har en filial i Shanghai. Här är några bilder från besöket där. Det var väldigt dyrt, men barnen älskade det.

Vi tog oss därefter igen ner till the Bund och gick omkring där i nån timme. (Notera min tröja från Miriam).

Ingeborg på The Bund.

Sen vek vi av in till gamla kinesiska kvarter där barnen bland annat såg en råtta ila fram.

Shanghai är en häftig stad, mer internationell än Peking och betydligt mer modernistisk - både i positiv och negativ mening. I vilket fall hade vi en rolig helg, trots dåligt väder. /Ulf