Drop Everything And Read!

Idag var det "DEAR day" på barnens skola. Hela dagen handlade om böcker och läsning. Alla fick ta med sig favoritböcker hemifrån. De yngre barnen kom klädda i pyjamas och de äldre klädde ut sig till en bokkaraktär.




Den här synen mötte eleverna när de kom på morgonen; två av lärarna i pyjamas på skolgården.




Kan ni gissa vilka de här? Ni får två citat från personerna som ledtråd:
"This is a journal, NOT a diary!"
"There is no place like home."

I Edvins klass hade eleverna valt ut varsin bok att läsa för förskolebarnen. Edvin läste en bok som handlade om en pojke som saknade sin pappa som var soldat. Pojken samlade pengar i en burk för att köpa en present till sin pappa. Edvin hade med sig en glasburk med småpengar i för att illustrera boken.




Alfred märker inte att jag tar kort; totalt uppslukad av boken.


Skolan anordnade också en bokförsäljning av secondhand böcker. Alla inkomster gick till vår vänskapsskola Green garden. Vi hoppas att få in tillräckligt med pengar för att införskaffa en ordbok per barn på skolan.
Jag köpte tio böcker för 100 RMB. Undra hur många kinesiska ordböcker det är?

Nu ska jag fortsätta med min spännande bok: Countrydriving av Peter Hessler.

God läsning!
Ingeborg


Kommentarer
Postat av: Michael

Miriam gissar jag är Dorothy från Trollkarlen från Oz. Alfred har jag ingen aning om. Googlar man citatet kommer man till en film jag aldrig hört talas om. Jag är nog för gammal...

2011-04-18 @ 13:44:28
Postat av: ingeborg

Det är en relativt nyskriven bok för som på engelska heter Diary of a whimpy kid av Jeff Kinnley. Det är en väldigt rolig bok om en tolvåring som skriver dagbok om att börja på "middle school". Vi har alla sex eller sju böckerna hemma och Alfred plöjer för tillfället i genom dem. Första och andra boken (Roderick rules) finns som film.



Dorothy var självklart rätt!



Ingeborg

2011-04-21 @ 01:00:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0