Thailand, del 2 - Rayang

Ungefär fem timmar av bilåkande, en halvtimme med speedboat och tio minuter med en liten motorbåt tog det att åka från Bangkok till ön Rayang där vi skulle vara den första semesterveckan. Ön var inte stor, dessutom kunde man bara vistas på tio procent av ön, resten var alltför brant och otillgängligt. På Rayang fanns nio semesterhus av det mer spartanska laget.

Här är nästan hela de tio procent av ön som var bebolig.

Mycket tid på  stranden blev det. Det var inte så mycket folk på "playan" och bra badvatten. En gång fick vi för oss att snorkla. Det visade sig att vattnet blev ganska strömt en bit från stranden och dessutom, jämfört med Malaysia, fanns det inte lika mycket spännande att titta på.

Det fanns en restaurang på ön som var öppen från morgon till kväll.

Några gånger åkte vi till den lite större intilliggande ön som hette Koh Mak. Skönt att kunna se lite mer liv och rörelse. Där tog vi promenader, badade och besökte restauranger.

Det var trevligt att på Koh Mak prova lite nya matställen. På ett av dem fanns den här söta tjejen som verkade gilla Miriam skarpt. Som väntat var maten väldigt god, och ganska billig.

Det blev en del turer med båt mellan öarna.

Ingborg på vägen upp till vårt hus. Trots att vi var en vecka på denna lilla ö fick vi inte lappsjuka.

Här är vår stuga. Det bästa med Rayang var att det låg lite isolerat vilket gjode att det blev tillfälle att koppla av. Restaurangen var dessutom bra och trevlig personal.

En av dagarna  lånade vi kanoter för att utforska ön. När vi hittat ett ställe att anlägga kanoterna där det också fanns en stig in i djungeln kröp plötsligt en grön orm över stigen vilket gjorde att vi beslöt avbröt allt närmare utforskande av ön och istället tog oss tillbaka till den bebodda delen.

På julafton åkte vi åter en stund till till den andra ön, Koh Mak. Faktiskt första gången som vi är på ett varmt ställe över julen. Kollar man noga står det "Merry x-mas" i bakgrunden. Det är facklor som tändes på kvällen.

På eftermiddagen tog vi oss tillbaka till "vår" ö. På kvällen anordnades barbecue på stranden med uppträdande av två lokala förmågor. En helt fantatstisk julaftonskväll . Snö och Kalle Anka är övervärderat.

Några dagar senare bar det av till nästa resmål.