Vardagsbestyr

När Ulf skulle ta bilen i morse upptäckte vi en punktering. Tillsammans med en kollega som skulle åka med honom tog han istället min bil. Vädret är inte på topp, med dimma och en luftkvalitet på 176 AQI, vilket leder till trafikkaos. Det tog Ulf över en timme att ta sig till jobbet.
 
Mina planer för dagen var att plugga på morgonen, ta en lunch tillsammans med föräldrar med barn i år 9 på Harrow samt hämta upp en begagnad dammsugare. Det får bli några ändringar. Under morgonpromenaden med Lova försökte jag upprepade gånger få tag på vår bilklubb. För 300 RMB om året fungerar dem som mellanhand för bilägare. De skickar mekaniker, påminner om besiktningen, hämtar bilen och utför besiktningen och så vidare.
 
 
En halvtimme efter att jag hade fått tag på bilklubben, kom killen och bytte däck. Tyvärr var det trasiga däcket omöjligt att laga utan det blir till att köpa ett nytt. Trots att punkteringen snabbt blev lagad valde jag att inte åka till stan på lunch på grund av vädret och den stora risken att fastna i bilköer både dit och på hemväg. Mer tid till att plugga, eller?
 
 
Inte riktigt ännu, fler avbrott på gång.
I flera månaders tid har jag försökt fixa lampor till utebelysningen. Sist jag fick hjälp av några arbetare att byta lampor inne i huset frågade jag dem om ovanstående. Deras svar var att de hade inga lampor.Det är en tydligen en konstig variant av glödlampa som behövs. Jag har sedan dess köpt hem olika varianter men ingen har rätt sockel. Igår bad jag än en gång några arbetare att komma och hjälpa mig. Nu visade det sig att dessa glödlampor inte går att köpa i affärer, utan endast finns att beställa från ett företag knutet till vårt område. Tydligen ställde jag fel fråga sist, eftersom arbetarna (samma killar bägge gångerna) inte upplyste mig om det då. Men nu har vi alla fall ljus i vårt hus! Kanske är det dags för studiero nu?
 
 
 
Nja, kanske inte lugn och ro.
I onsdags började de med renoveringen av Edvins rum. Det bankas, borras och kastas ut saker på marken. Under tiden detta pågår bor Edvin i gästrummet och hans möbler står utplacerade lite varstans i huset. Det kommer att ta 20 dagar innan det är klart.
Men nu då? Böckerna framme, tekoppen full....
 
 
Japp, nu var det dags!
I alla fall tills de kommer och levererar veckans organiska grönsaker. De ska komma varje fredag mellan 9-12. Förra veckan kom de dock först 16.15! Jag kanske får mer läst än vad jag först beräknade. ;-) Måste även komma ihåg att hämta upp min nyköpta begagnade dammsugare. Det blir den fjärde dammsugare på lika många år här. Det säger antingen något om kvaliten eller om nivån på damm hemma hos oss.
Trevlig Helg!!
/Ingeborg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0