Sköna vår!

Lika efterlängtad som oväntad så kom äntligen värmen tillbaka till Beijing. Efter en synnerligen jobbig vinter med alltför många dagar av höga halter med luftföroreningar njuter vi nu av ljumma vindar, blommandes magnolia och godkänd luftkvalitet.

Här följer nu lite bilder om vad vi har haft för oss på sista tiden:

Miriam har fått plats i hennes dansskolas danstrupp, vilket innebär fler träningar och uppträdanden. Här förbereder Miriam sig inför att dansa cancan tillsammans med truppen under ett uppträdande av ISBs (International School of Beijing) stråkelever.

Vill ni se hennes uppträdande, tryck på nedanstående länk.

Våra vänner Hans och Maja-Stina kom på besök i början av april. Förutom att turista i Beijing följde de med oss på en långhelg till Nanchang, en stad i södra Kina. Detta är ingen speciell stad alls, men är ändå betydelsefull för oss. I denna stad bor vårt fadderbarn WeiQin i en SOSby. Vi har stöttat henne sedan vi flyttade hit till Kina men aldrig varit och besökt henne. I år fyllde hon 12 år och vi bestämde oss att det var dags att göra slag i saken. På bilden ovan promenerar vi i närområdet vid vårt hotell. Vi gick tvärs igenom en fågelmarknad utan tanke på fågelinfluensan.

Som i de flesta kinesiska städer finns det här ett stort torg. Senare på kvällen tog vi oss hit igen och då var här vattenshow och fullt med liv och rörelse.

Här står vi nu inne i byn tillsammans med Windy som är kontaktperson till oss sponsorer. Byn låg utanför själva staden och där var grönt och lummigt. Byn är organiserad att i varje hus bor en SOSmamma med högst 8 barn. Som mamma har man inte rätt att gifta sig eller skaffa sig egna barn men får många barn och gör ett oerhört viktigt och meningsfullt jobb.

Här är Weiqin med Alfred. Miriam och Edvin. Vi hade med oss presenter till henne och hennes syskon. Det var otroligt spännande att få träffa henne. Barnen var lite blyga inför varandra, men vi pratade både engelska och kinesiska med henne.

Weiqin, tillsammans med sin mamma,  visar upp sin nya qipao som vi låtit sy upp till henne. Vi valde rött tyg eftersom Weiqin är född i ormens år och 2013 är återigen ormens år. Hennes mamma är från Manchuriet och har följt över 20 barn till vuxen ålder som SOSmamma. Hon var mycket omhuldande.

Här är vi och delar av familjen.

Efter besöket hos Weiqin vandrade vi igenom staden till ett tempel. Kineserna är duktiga på att arrangera parker och tempel. Det var en oas mitt i staden. Här har vi fkapaus innan vi tog alla trappor upp till templets topp. Som en något försenad present till Hans på födelsedagen fick vi honom och Maja-Stina att klä upp sig i traditionella kejserliga kläder och tog kort.

På påskdagen hade vi hyrt en bil som tog oss lite mer än en timme utanför staden till tre tusenåringa byar som vi kunde vandra igenom. Det var en härlig utflykt, fylld med vandring i små gränder, kinesisk husbyggnadskonst och behaglig lantluft.

Alfred, Edvin och Miriam i ett av husen i byn Luotiancun.

Vi åt lunch hos den här familjen. Vi fick peka på vilka grönsaker vi ville ha och allt var lokalt odlat. Vi åt fyra, fem olika rätter med öl och dricka till för mindre än 100 RMB. Gott var det också!
Efter helgen i Nanchang åkte Hans och Maja-Stina vidare till Vietnam och Kambodja. De kom tillbaka till oss först i går. Vi tog nattåg tillbaka till Beijing.

Den 14 april arrangerade MSB en hike för alla intresserade familjer. Vi var 21 familjer som tog oss en och en halv timme norr om staden till en by mitt ute bland bergen. Där vandrade vi tillsammans med en guide. Miriam, hennes kompis Laura, Lova och jag var med på utflykten. Det är så skönt att komma bort från staden, andas frisk luft och vara ute i flera timmar.

Här har vi stannat för att äta vår matsäck.

I bakgrunden ser ni delar av orenoverad kinesisk muren.

Hemma passade Edvin och Ulf på att njuta av det fina vädret med bollspel.