Första snön!

Idag när vi vaknade kunde vi knappt tro det. Det snöar! Visserligen är det pyttesmå flingor som smälter när de träffar marken, men ändock är det snö. Tänk vad glad man blir av snö. Vi skrattade på väg till skolbussen och alla tre barnen skojsprang för att hinna först. I vanliga fall ser vi tre morgontrötta barn släpa sig till bussen.

Det är nobeldagen. SSB (Svenska skolan i Beijing) firar denna dag på ett pampigt sätt. I ett par veckors tid har barnen haft nobelverkstäder med olika teman såsom musik eller teknik. Idag är det tjusig lunch med dans. På gymnastiken har det tränats på danser. Tyvärr är inte föräldrar medbjudna, men förhoppningsvis får vi se kort senare. Det finns ingen klädkod för festen vilket skpar lite huvudbry i alla fall för oss föräldrar. Häromdagen hörde jag om någon som sytt upp en kostym till sonen. Vad ska vi då göra till våra barn? I informationen står det att de ska ha något de tycker att de är fina i. 

Igår kom Edvin, Alfred och Miriam på att de ville ha nya skjortor och en kinesisk klänning! Edvin som inte ens tycker om skjorta. Ska jag då rusa iväg till en affär och köpa en skjorta för ett tillfälle?

Efter skolan gick vi igenom allas garderober och hittade (tack och lov) två skjortor som godkändes och Miriam fick ha sin alldeles nya fina födelsedagsklänning. Allt var frid och fröjd igen.

Tills vid frukosten då jag hörde att en klasskompis till Edvin skulle ha svarta skor på sig. Skor!!! Våra barn har enbart gympadojor eller plastsandaler från i somras. Ingen har sagt något om skor och det är inget att göra något åt.

Och nu, i ljuset av den första virvlande snön, är de iväg på sin stora fest och jag vet att de kommer att vara de vackraste på festen.

Jag ska ge mig iväg och leta efter tomtekläder till fredagens luciatåg. Tomtekläder och julsaker hittar man i Kina på blomstermarknaderna har jag fått lära mig. Det känns ologiskt, men är en del av det spännande att få uppleva ett annat land.

Trevlig nobeldag på er alla!

/Ingeborg

Kommentarer
Postat av: Eva Waller

Hej Ingeborg!



Nu har jag hittat fram till er blogg! Jag har bläddrat igenom några sidor och det verkar som ni har hunnit med en hel del spännande saker under er vistelse.

Vardagen tar sitt och visst är det här med relationer tänkvärt. Vi har ju haft en hel del funderingar kring detta med relationskompetens i olika sammanhang tidigare! Jag förstår att det blir annorlunda när man åker långt bort.



Julen närmar sig och vi åkte till Berlin förra helgen på julmarknad. Det var himla mysigt och jag kom "ned i varv". För oss är det första julen i nya huset och det är kul att göra julfint! Vi trivs bra.



Maila gärna din e-postadress till mig så kan vi höras lite mer "in private".



Många stora kramar!/Eva Waller

2008-12-12 @ 19:52:28
Postat av: Ingeborg

Hej Eva,



marknad i Berlin verkar kul! vad roligt att "höra" din röst. Jag mailar dig...



Kram

Ingeborg

2008-12-13 @ 01:41:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0