En sondag i Beijing

Nu sitter jag och forsoker summera dagen. Runt omkring mig har jag tre djur (barnens nya lek) som jag tydligen har inkopt pa en marknad idag. Det kan vara svart att skriva blogg med denna pagaende lek runt omkring mig men det ar vart ett forsok. Har jag tur ar det natt i leken snart.



Ulf och Miriam har sondagsmys.

Efter frukost idag hade Ulf och jag var andra lektion i kinesiska. I tva timmar gor var larare allt for att vi ska forsta och hora skillnaden mellan de fyra olika satten att betona orden i spraket. Det ar ett latt sprak rent grammatiskt men uttalet ar svart.

Senare pa dagen nar vi som vanligt gick till simhallen berattade forestandaren att vi fran och med nu behover badmossor nar vi badar. Tydligen fastnar det for mycket har i filtren i bassangen. Vi gick da en promenad till en affarsgata en bit bort. Har moter vi ett Kina som ar langt bort fran vart instangda rena omrade. Pa vagkanten ligger det sopor slangda, hundar springer losa och vi blir utstirrade. Flera  barn skrattar och skriker HELLO till oss. De sma barn vi ser gar utan byxor eller med byxor med hal for rumpan. Det ar liv och rorelse overallt. Bilarna tutar for att komma fram och det galler att ha ogonen pa gatan for plotsligt kan dar var ett hal.

Vi gar in i ett varuhus och hittar badmossor. En expedit hjalper oss och visar alla farger. Till Miriam tar hon speciellt fram den mest rosa hon kunde hitta. Vi koper 5 badmossor och ett par simglasogon for 43 yuan. Glada och nojda fortsatter vi var promenad. Da och da kommer det flygplan dundrande over vara huvud. De ar sa nara sin landningsbana att vi kan lasa texten pa planens sidor.

Pa vag hem stannar vi till i var kinesiska affarskedja Jinkelong och handlar lite lax, potatis samt gronsaker.




Har ser ni barnen i sina  nya mossor. De ville ga och direkt for att prova. Men vi har lovat att det ska bli ett morgondopp.

Nu ska jag se om jag kan fa alla "djuren" i sangs. 
Wan an (god natt) som man sager pa kinesiska!

Ingeborg

Kommentarer
Postat av: Michael

Det var ett stiligt gäng!

2008-07-21 @ 10:23:50
Postat av: Marina Grönlind

Hej det var snygga badmössor.

Ha det så bra

2008-07-21 @ 21:50:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0