Himmelens tempel, pyssel och en kö

Gästernas andra dag tog vi en tur till Himmelens tempel. Det finns många vackra tempel och parker i Beijing. I dessa parker hittarna man öppna ytor i en annars trångbodd stad. Vi såg inte bara turister som strosade och upptäckte de vackra byggnaderna utan även vanliga Beijingbor som dansade, sjöng eller tränade i parken.




Miriam i trappan på väg upp. Ni ser Elin och Moa i bakgrunden.





En turistgrupp framför en av tempelbyggnaderna.





Vi tittade på de vackra husen med sina utsmyckningar, barnen sprang omkring bland blomprakten på de gröna ytorna, åt glass och provade på träningsredskapen på utegymmet. Sedan tog vi en första shoppingrunda med gästerna på Hong Qiao som ligger bredvid templet.




Ganska nära där vi bor finns ett pysselställe som heter Happy Land. Där får barnen under en timmes tid pyssla så mycket de vill. Man kan dreja, arbeta med cernitlera, göra tvålar, fönsterdekorationer och så vidare. Ibland är personalen lite övernitisk och hjälper barnen för mycket men det är ett trevligt sätt att spendera en timme på. Alfred, Miriam, Elin och Moa hann med en hel del när vi var där.




En dag besökte gästerna och jag Himmelska fridens torg. Det var soligt men ganska kallt och blåsigt. Vi hade en fundering på att se Mao. Men kön var kängre än längst! Tydligen ska den gå ganska fort men vi orkade inte ställa oss i kön som ringlade sig i två varv runt Maos byggnad.

Nu är det lördagmorgon och gästerna har precis tagit en taxi till flygplatsen för att åka hem. Vi ska ha en lugn lördag i väntan på söndagen då Ulf kommer hem från en kort visit i Sverige.

/Ingeborg

Kommentarer
Postat av: ingeborg

Trots att jag korrekturläser hittar jag alltid slarvfel i texten. Ni får ursäkta mig för det. Kön var längre än längst ska det förstås vara.



Ingeborg

2009-04-25 @ 13:08:25
Postat av: Kristin

Tack för att du lånar ut Ulf till Svedala ibland, vi såg kort men intensivt och det vore roligt att ses allesammans snart igen. Ska försöka hitta jobbresa till Kina...

2009-04-29 @ 10:09:54
URL: http://kristinblom.wordpress.com
Postat av: ingeborg

Det borde ju gå att få till ett möte eller kurs som går av stapeln i Kina...

Nu har stick och virkmötena börjat här igen. Jag har dock inte kunnat vara med ännu. Vi får väl se om jag till slut faller till föga och försöker sticka något.



Jag är faktisk lite avundsjuk på Ulfs alla "spontana" resor till Sverige. Just för att han får tid till att träffa lite folk. Jag måste försöka klämma in alla jag vill träffa på fyra veckor under sommaren. Samtidigt som jag är glad att jag slipper alla flygresor med tillhörande jetlag.



Ingeborg

2009-04-29 @ 15:21:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0