Kambodja & Vietnam del 3: Mui Ne och Ho Chi Minh City

I den sista delen i vår semesterresa återvände vi till Vietnam. Efter att ha landat i Saigon åkte vi med en bil ut mot kusten. Vi gissade på tre timmar, chauffören sa närmare fyra. Det blev sju timmar till sist. Mest på grund av trafikstockning modell värre i Saigon.

Väl framme på vårt hotell träffade vi våra vänner Johan och Josephine med barn, som vi visste bodde på ett hotell någon kilometer bort från vårt. Tillsammans firade vi in det nya året på det kalas som hotellet anordnade.

Så här glad är man om man slipper sitta i bil och dessutom får parta lite.

Framåt tolvslaget kom partyhattarna på.

Party! Underhållningen bestod mest av ett filipinskt band som spelade ABBA-låtar inför ett gäng festande ryssar - i Vietnam. Världen är inte lika stor längre.

Nästa dag slappade vi. "Slappa" är också en ganska bra beskrivning på resten av semestern i Mui Ne.

Poolen var helt ok.

Alfred ätandes bläckfisk.

Några dyner nära hotellet som vi gick till och där fick prova att åka släde nedför dynerna.

Lite biljard spelade vi.

Vi cyklade in till den mindre staden bredvid för att ta ut pengar och äta middag.

Bäst av allt var att bada i havet.

Vi spelade en del fotboll, men det var några elaka myror som bet några familjemedlemmar vilket gjorde att det bara blev en kort match.

En kväll åkte vi lokalbussen in till den lite större staden Phan Thiet. Tyvärr hittade vi inte nån bra restaurang där - däremot en massa kaféer som inte serverade mat - vilket gjorde att vi tog en taxi tillbaka mot vårt hotell. Halvvägs stannade vi och åt på det här sköna stället vid vattenbrynet.

Kolla in storleken på insekten på golvet mellan Alfred och Miriam.

Vi fick också en eftermiddag i Saigon innan tillbakaresan till Peking. Tyvärr var tiden för kort för att besöka de berömda tunnlarna som nordvietnameserna använde. Men ett glasscafé hann vi stanna till på.

En central park i Saigon med ett monument.

Avslutningsmiddag.

Massa tummar upp för vår semester.