November och ljuva december...

Nu har det återigen gått flera veckor utan att jag har uppdaterat. Så nu blir det ytterligare ett uppsamlingsinlägg utifrån lite bilder från vår vardag.
 
 
En söndag i månaden kommer som sagt den svenske prästen till Peking och har gudstjänst. Han har sin basförsamling i Hong Kong.  Vi är oftast på ambassaden men på bilden ovan var gudstjänsten på svenska skolan och Alfred läste en av texterna. Som en del i scoutmärket om kommunikation behövde han förbereda och planera delar av en gudstjänst eller liknande. Med oss denna dag var också min bror Nils som landade oss hos innan forsatt flyg mot Dalian och jobb.
 
 
Helgen efter var vi på akrobatikshow. Här sitter vi med våra vänner David, Jade och deras barn på en Taiwanesisk restaurang innan föreställningen.
 
 
Vi hade fått tag på billiga biljetter, enbart 80 RMB styck. Tyvärr fick man inte ta kort under showen men den var helt fantastisk!!
  
 
Jag hittade den här bilden på nätet som visar en del av föreställningen. 
 
 
Det har varit svårt att hitta en bra frisör sedan Susie flyttade hem till Sverige. Hon hade dock rekommenderat Conny som huserade på vårt klubbhus. Så här provar vi henne. Hon är inte lika bra som Susie men hon har godkänt med koll på hur man ska hantera svenskt hår.
 
 
Den 25 november fyllde vår Miriam 10 år. Förutom att bli väckt på morgonen med sång och presenter hade hon två kalas under helgen. Här är bilder från det första som var ett kvällskalas med ett gäng nära internationella kompisar. Här dekorerar de sina egna förkläden.
 
 
Sedan var det lekar, göra egen pizza, äte tårta, dansa och ha kul!
 
 
 
Kvällen avslutades med grillning av marsmallows över öppen spis. På söndagen kom ett par goda svenska kompisar över på tårtkalas. Därifrån finns det tyvärr inga bilder. Men kul var det!
 
 
 
 Vi tycker att våra barn går i fantastiska skolor och får en utmärkt utbildning men ibland kommer vi på saker som vi saknar från Sverige. På internationella skolor finns det ingen hemkunskap. Så det får vi göra hemma. Här lagar Miriam köttbullar.
 
 
 
Alfred skalade och hackade morötterna för att sedan koka dem. Visst ser han ut att njuta av uppgiften?
 
 
 
Sedan var det den tiden på året igen, "Winter show". Barnen hade tränat i skolan i flera veckor. De sex pojkarna i sexan hade hand om röda tråden och mellanpratet. Här presenterar Alfred nästa del i föreställningen. I år handlade den om olika länder.
 
 
 
Miriams klass porträtterade Frankrike. Här sjunger de en sång på franska. Miriam kom direkt från sitt genrep av hennes dansshow så hon har smink på sig.
 
 
 
Tjejerna dansar CanCan och fick jubelrop och applåder!
 
 
 
5/6orna sjöng "Countryroad".
 
 
Mitt under sången avbröt de och började dansa "gangham style" till publikens stora förtjusning.
 
 
 
Dagen efter vintershowen hade Miriams dansskola två föreställningar. Showen var Alice i underlandet och Miriams grupp dansade drottningens ilska när hon upptäcker att alla rosorna hade fel färg. Det var en fantastisk show och Miriam var glad men trött efteråt.
 
Kvällen var dock inte slut där utan vi åkte hem till våra vänner Jyrke och Kaisa med barn för lite glögg och snacks. Det blev en trevlig kväll.
 
Igår hade jag en frustrerande kulturkrock. Vårt hus värms upp med gas som vi behöver fylla på via ett kort. På vinteran behöver jag gå till banken ungefär en gång i veckan och fylla på kortet. Igår hade vi väldigt lite gas kvar så jag skyndade mig till banken men där var det tvärstopp. Tydligen har Kina infört nya regler att man enbart kan fylla på sitt kort var tionde dag. Det visste inte jag om och jag försöker förklara det för bankpersonalen på min knaggliga kinesiska varpå de enbart ler och upprepar om tio dagar...
Tack och lov upptäckte jag att det var nio dagar sedan jag var på banken sist så idag kunde jag fyllla på kortet. Men det blev en kall kväll, utan matlagning, dusch eller annan värme i huset. Tur att vi har en öppen spis.
Tänk att det fortfarande är ett äventyr att bo i Kina efter mer än fyra år!
 
/Ingeborg
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0